موقعيت و تاريخچه:

روستاي آق اولر از توابع بخش مرکزي شهرستان تالش، با مختصات جغرافيايي 48 درجه و 38 دقيقه طول شرقي و 37 درجه و 51 دقيقه عرض شمالي در 38 کيلومتري شمال غربي شهر هشتپر و در 143 کيلومتري رشت قرار دارد.

....ادامه مطلب....

 

ادامه نوشته

يخچالهاي قديمي كوههاي تالش

 سرزمين تالش بخش مهمي از استان گيلان است كه غرب و شمال آنرا شامل مي شود . هرچند بصورت ظاهر دنباله كوهستاني مجموعه استان محسوب مي شود ،اما از نظر تاريخچه پيدايش وتحول ناهمواري ها از استقلال نسبي برخوردار است و ويژگيهاي مربوط به خود را دارا مي باشد

....ادامه مطلب.....

ادامه نوشته

نگاهی به تاریخ

سرزمین واقع در بین دریاچه های کاسپین و وان تا آغاز چیرگی سلوکیان بر ایران ، منطقه پراکندگی اقوام مختلفی بود که نام واحدی نداشت .این سرزمین که به نام ماد کوچک نیز شناخته شده است ، پیش از تشکیل اتحادیه اقوام ماد در ریع نخست هزاره اول پ.م ، حتی نام ماد نیز بر آن اطلاق نشده بود.در آن زمان از بین اقوام پراکنده در سرزمین مذکور، کادوسیان (تالشان ) کنونی در بخش شرقی و ماننا در بخش غربی توانسته بودندسازمانهای اجتماعی و سیاسی ویژه ای برای خود به وجود آورند که به منطقه مانند زیکرتو و آندیا هرگز میسر نشد.

یک تالش بزرگ به نام میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی
تولد و خصوصیات شخصی
یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ بسال ۱۲۵۷ ه.ش. در شهرستان رشت محله استادسرا در خانواده ای متوسط چشم به جهان گشود.بنا به گفته ناصر عاشوری نماینده فومن در مجلس شورای اسلامی وی دراصل ازتالشان فومن بوده و اقوامش هنوز در آنجا سکونت
دارند.وی سنین اوّل عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید

ادامه نوشته

پلوتارخ یا پلوتارک

پلوتارخ مورخ شهیر یونان قدیم داستانی از کادوسیان می نگارد و می گوید مقارن سلطنت اردشیر دوم به سال 464 قبل از میلاد مسیح جنگی بین اردشیر و برادرش کوروش دوم رخ می دهد . نام کادوسها در زمره سپاهیان پادشاه ( اردشیر ) آمده است ولی پس از شکست کوروش دوم از شورش کادوسها سخن به میان می آورد و پس از مدتی مبارزه با کادوسیان مردم به جان آمده از جنگ با کادوسها دست می کشند و کادوسها مختارانه به حکومت می پردازند .

.........ادامه مطلب......

ادامه نوشته

رسوخ زبان ترکی در شمال تالش

در تالش جنوبی ، تعداد ترک زبانان کم است . این ترک زبانان اساسا از دکانداران خلخال و یا طارم هستند که گروههای نسبتا یکپارچه را در ماسوله ، ماسال ، شاندرمن ، پره سر و بازارهای مختلف اسالم تشکیل می دهند .

بر عکس در شمال از دلتای کرگانرود تا آستارا ، ترک زبانان بسیار متعددند . اکثریت ساکنان نزدیک به نیمی از محله ها را ترک زبانان که در همه جا وجود دارند ، تشکیل می دهند و در بعضی از محلات استفاده از زبان تالشی کاملا از بین رفته است . ولی در کنار چند آذربایجانی ، اکثریت این ترک زبانان خود را تالش محسوب می کنند و به کرات به من می گفتند ( به ترکی ! ) : (( بیز طالیشوخ )) یعنی ما طالشیم !

ادامه مطلب را حتما بخوانید

ادامه نوشته

تالش – کادوس – داتام

پولیبوس مورخ دو هزار سال قبل از میلاد می گوید آلبانیا ساکنان آنسوی قفقاز همسایگان بلافصل آذربایجان نبوده اند . در میان آلبانیا و آذربایجان قومی به نام کادوس زندگی می کردند این قوم که از مرداب انزلی و فومنات تا حدود شمال لنکران رود کورا و ارس کشیده شده قوم تالشند که پس از معاهده ننگین ترکمن چای و کشته شدن دو پسر میر قره خان توسط هدایت خان به نام سید عیسی و سید قاسم و مبارزات میر مصطفی خان با قاجار و بی توجهی فتحعلی شاه قسمت عظیمی از تالش از پیکر کشورمان جدا گردید که در سمت شمال آستارا قرار دارد .

......ادامه مطلب......

ادامه نوشته

تالش ... عهد اعراب

زمانی که تازیان سلسله ساسانیان را برانداخته و به تمامی خاک ایران مسلط شدند از ( فرات تا جیحون و از خلیج فارسی تا قفقازیه ) قوای تازی در آن شرایط که کوه و دشت و زمین و زمان از زور شصت آنان به لرزه افتاده بود و هر کس که نام آنها را می شنید لرزه بر اندامشان می افتاد تالش ها سد عظیمی در مقابل آنان بوده و توده عظیم مردم تالش و شمال ایران از پیشروی اعراب جلوگیری می کردند . وقتی که تازیان قزوین را مسلط شدند اسم آنجا را به دروازه بهشت ملقب ساختند اما نتوانستند بر دیلم و جیلان و بَبَر و طیلسان ( تالشها ) دست یابند .

.....ادامه مطلب........

ادامه نوشته

کاسیها

کاسیها که بودند ؟ آیا کاسیها همان تالش ها هستند ؟ یا نه قومی جدا از تالش ها بودند ؟ آیا این دو قوم ارتباطی با هم دارند ؟ آیا تالش ها پیش از کاسی ها بودند ؟

اولین پادشاه کاسی ها در سال 1749 ق.م ، یعنی حدود 3760 سال پیش به قدرت رسید . و سلسله کاسی ها حدود 578 سال دوام داشت تا این که در سال 1171 ق.م به پایان خود رسید ... ادامه مطلب را حتما بخوانید

ادامه نوشته

فرهنگ لغات تالشی

اگر به زبان تالش علاقه دارید به ادامه مطلب بروید
ادامه نوشته